Sovit Middag..

Ja, det har jag och lilla S gjort.. satte på en film till  så kollade han på den och vi fick sova lite mer än en timme.. så skööönt.

Om inte S somnar nu när han äter, så ska jag ra med barnen till torget och köpa lite mjölk... så jag kan göra mos sen..
det blir dagens middag, mos, fläskfile och sås.. eller om jag ska ha fläskfilén i ugnen... det har jag inte riktigt bestämmt mig för ännu.. vi får se..

Saknar min mamma och mina systrar som sjutton..
Ringde nyss mamma för att tjöta lite.. hon hade fått kortet på pojkarna som jag skickade till henne för någon dag sedan..
Min moster tyckte de var söta och väldans lika..haha.. förstår inte vad hon menar riktigt... :)


Men.. FAN!!!! glömde fråga mamma om hur man gör med fläskfilén i ugnen.. jaja, då blir det vanliga bitar då..
Gahh.. jag och mitt minne alltså.. det bara sviker mer och mer nu för tiden.. itne alls roligt anser jag..


Var tidigare idag inne och läste på en politikers blogg om hans åsikter och förslag på åtgärder när det gäller "kamphundar"..
Kan väl förstå honom på det sättet att han har en förtroende roll i samhället, och ska göra allt han kan i försök till att skydda folket genom lagar osv..
MEn det som är problemet med hans blogg, är ju att han inte är påläst vad gäller olika raser.. bland annat kallade han Rottweilern för kamphund och vakt hund... ja, den har vakt i sig.. men det har ALLA vallhundar.. eftersom att deras jobb även är att försvara boskapen mot rovdjur eller annat hot..  Annars är de värdelösa på sina jobb helt enkelt..
Sen finns det hundraser i samhället som folk inte vet att de är avlade till kamp från början, och varför vet de inte det.. jo för att det är nertystat, det ger dåligt ryklte, men framför allt för att rätt typer av människor har satt sig in i hundrasen och skaffat sig en hund där de vet vad de har i kopplet..

Och varför dessa raser inte blivit lika populära inom fel kretsar är väl för att dessa raser inte ser lika "tuffa" eller respektingivande ut..
Tycker dock inte att hundraser är problemet, utan hundägaren.. det ska inte vara så lätt att köpa en hund som det är idag.. Licensera uppfödningen, Förbjud avel på blandraser, och skulle det bli en tjyvparning av blandraser, ja då borde det vara så att "uppfödaren" får registrera sina hundar, men denne får inte ta betalt för valparna, åtminstonde inte sånna priser som det är idag..  Det borde få ner blandras avlen en hel del..

För när du köper en blandras har du itne en aning om vad du har i kopplet, du vet inte vilka egenskaper hunden ärvt av vare sig mamman eller pappan, med andra ord vet du inte hur mycket tid, träning osv som denne hund behöver..
Det är därför de flesta hundar man ser på blocket som ska omplaceras är blandraser..  folk har bara avlat på sin "så söta lilla tik" med grannens "fina vackra hane", inte haft en endaste tanke på vad som skre vid en blandning av dessa...
Och bara för att vi människor är så naiva och pantade så får dessa oskyldiga små hundar vandra från hem till hem och till slut hamnar de kanske hos vetten med en spruta som får de att somna.. För att människorna inte visste att en blandning med Rottweiler i kunde bli tuffare än vad mamman till valparna var som är golden..
Eller att en hund med Border Collie i sig är väldigt energisk och tidskrävande, och kan hitta på egna aktiviteter som att äta upp huset om de inte får rätt mängd stimulans.. båe fysisk och psykisk..

Så det är blandras avlen man ska komma åt, det och de typer av människor som bara skaffar hund för att rasen är tuff, eller fr att använda sin hund i kamp eller som vapen.. Där ligger problemet.. inte med specifika raser..
För hur många av er där ute har sett en RENRASIG american PitBull Terrier??? Inte många om jag fr säga migg.. jag har sett EN!!  Det finns otroligt få i sverige, och de hundar som det står om i tidningarna när de skriver om olika attacker är med största sannolikhet INTE rena Pittisar.. det är blandningar med de värsta olika blandningarna..

Tänk själv, om man blandar en Pittis med en border collie.. alltså en hund som avlades för "gameness" och kamp, som  oftast följer sin husse i allt och inte tvekar att rädda om något skulle hända... och en BC som vallar... hmm..
Eller varför inte den underbara blandningen mellan Rodhesian Ridgeback (stavning?) och pitbull, där har du i RR världens främsta vakthund som också avlades fram för att döda LEJON!!!!!
Seriöst, det är inte så det ska vara.. folk måste tänka efter på konsekvenserna lite mer innan de tar valpar på sin "så söta tik"...

Nä, nu har jag varit tillräckligt filosofisk och djup för denna gång!!

Må Väl!!
Kommentarer
Postat av: Simone

Gumman lägg inte så stor vikt på va dom skriver om kamphundar. Man blir idiot tillslut för dom kommer inte sluta... Men roligt att se någon bryr sig

2008-10-30 @ 19:53:41
URL: http://teletubbisbitch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0