Dag 8 - Ett ögonblick som förändrade allt


Ja den var svår.
Vet inte om jag har bara ett sånt.

Dagen jag fick mitt positiva svar på graviditeten förändrade allt, dagen min första son föddes örändrade allt.
Dagen jag lärde mig att jag älskar Älskade C förändrade allt..
Dagen min morfar lämnade jordelivet förändrade allt.

Det finns så många sånna här dagar i ens liv, så det är svårt att peka ut en enda.

Men vi kan väl säga att den dagen då jag insåg att jag är en Mamma var väl väldigt livsomvändade.
Den dagen insåg jag att mitt liv inte längre handlade om mig, utan om om mina barn.
Mitt liv som egen person slutade inte riktigt den dagen, det lades på is ett tag, för barnens skull.
Ett val jag gärna gör, och även om jag hade en chans skulle jag aldrig ändra det valet.

Jag lever inte bara för min skull längre, jag lever för att göra allt jagkan för mina barn.
De är anledningen till att jag vill fortsätta andas. De ger mitt hjärta styrkan att fortsätta slå även i de hårdaste tider.

De förlåter mig för mina fel, med ett leende, och de gör att jag vill försöka mer och bättre.
Jag vill alltid vara en bättre människa för deras skull. Ge de så bra förutsättningar jag kan för att de ska vara väl förberedda för livet.

Rollen som Mamma är det bästa som finns.

Jag kan inte riktigt peka ut precis när det hände, att jag insåg att jag faktiskt är en mamma numera.
Det var något som sakta växte fram, och sedan slog till som en bomb en dag.
Men insikten var overklig.

Det där om att man blir en mamma direkt man ser sitt nyfödda barn, är inte sant. Ialla fall var det inte så för mig.
Att vara Mamma var en roll jag fick växa mig in i.

Och för varje dag som Mamma, så lär jag mig att mer och mer uppskatta min egna Mamma.
Att Förstå hennes kamp för både överlevnad och omsorg, och för varje dag som går inser jag hur underbar hon är.
Vad jag haft tur som fått just henne som mamma.
Hon är min största inspirations källa, och det är från henne jag hämtar styrka att fortsätta kämpa när det känns svårt.
Gör jag hälften så bra jobb som hon gjorde med mig, så har jag gjort ruskigt bra ifrån mig.


Ögonblicket jag blev en Mamma var det viktigaste ögonblicket i mitt liv!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0