Mitt hjärta fick åka karusell inatt.



Jag har lite ont i mitt hjärta idag faktiskt.
Satt och talade med en kille jag känt större delen av hans liv i natt, om allt och lite till.
Han har stora problem, för att sammhället ställer krav på honom som han inte kan uppfylla.

Han är villig att bryta sitt mönster och ändra sitt liv, medans det fortfarande finns tid.
Men hjälpen han söker finns inte.
Det är ialla fall vad de säger till honom när han söker.

Innan någon tror något, nej han knarkar inte, men han har en livsstil som inte är bra för honom.
Det finns med hemskheter än "bara" knark idag.

Det som gjorde mest ont, är jag vet vad det är för typ av kille egentligen.
Och där sitter han hemma, och öppnar sig helt,
och griper efter halmstrån så han får komma upp.

Jag vill så gärna hjälpa honom.
Göra något för honom så han kommer upp ordentligt.
Och det ska jag försöka göra,
jag vet bara inte vad jag ska göra.

Men jag tänkte väldigt mycket på honom igår när jag gick o la mig.
Om jag bara kan göra minsta lilla för honom,
hjälpa honom upp om så bara på en avsats.
Då är det värt det.

Att hjälpa en annan människa.
Att visa godheten och kärleken i världen, när det enda han sett hittillis är ondska
och hat, och få honom tro, få¨honom hoppas.
Ja då har jag gjort något stort.

Kan jag bara räcka honom en pinne av bambu istället, så han finner kraften att komma upp själv,
Då kommer det vara värt alla tårar och bråk på vägen.

Varför gör inte människor det oftare?
Det kan hjälpa så mycket med lite uppskattande ord,
Inspirerande samtal,
Visad omtanke och vänlighet.
Då har man kanske hjälpt en människa mer än man tror.

Om var människa skulle hjälpa en annan människa här i världen,
skulle det vara en mycket bättre plats.
En vacker plats, där vi alla skulle trivas och må bra.
Där Harmoni, kärlek och ro skulle vara vardagsmat,
och bråk, krig och andra hemskheter
skulle vara skräckhistorier vi berättade för våra barn kring läger elden om sommar kvällarna.

Vissa människor lever för att förstöra livet för andra, för att starta bråk och och konflikter av olika slag.
Om de människorna lärde sig att ge kärlek istället, skulle vi komma en bra bit på vägen.

För ger du kärlek, kommer den tillbaka tusenfallt.

Jag tänker på dig killen,
och jag vet att du kommer klara dig!
Vägen dit är lång och gropig.
Men så gott jag kan ska jag hjälpa dig.
Om jag bara kommer representera en plats där du kan ta det lugnt och
slippa känna stressen och pressen du konstant är utsatt för.
Ja då har jag ialla fall gjort något för dig.

Men nu när jag vet hur du mår,
och hur det verkligen ligger till med ditt liv.
Då släpper jag dig inte.
Inte förän du står där med rakrygg och har klarat dig upp!

Ta hand om dig killen.
Och Du, spring fort. ;) 
(Inside skämt)





Kommentarer
Postat av: Madde

Sånt där är ju tufft :(

2010-12-07 @ 08:44:12
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Shhiva

Ja Verkligen.. Jag känner mig så maktlös, vill så gärna hjälpa, men hur fan kan jag hjälpa honom? Jag kan ju inte trolla till honom ett jobb, eller en tryggare omgivning.



Nej fy, men jag ska försöka. För det är det enda jag vet att jag kan, och lyckas så är det helt fantastiskt. Misslyckas jag är det förjävligt, men jag kan ialla fall säga att jag försökte.

2010-12-07 @ 09:00:56
Postat av: Sandra

Positiv energi kommer man bra långt med.. Och sånt verkar du ha massor av! Klok är du också.. Så bara att hålla tummarna att det går vägen och att grabben får lite ljus i sin tillvaro, det behöver vi alla!

2010-12-07 @ 09:53:45
URL: http://sandravardag.blogg.se/
Postat av: Shhiva

Tack Sandra! :)

Dina ord värmer.. Och jodå, vi ska nog få ordning på hans liv, speciellt när han själv vill så innerligt.



Massa kramar

2010-12-07 @ 10:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0